ر‌ئیس موساد: ایران مخفیانه در پی افزایش همکاری‌های نظامی با روسیه است

همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، می‌تواند ناقض مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت باشد

در آستانه تغییر دولت در اسرائیل، داوید بارنئا، رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ويژه اسرائیل (موساد) گفت این کشور اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان حکومت ایران به‌طور پنهانی در حال برنامه‌ریزی برای ارسال شمار بیشتری از محموله‌های تسلیحاتی به روسیه، برای استفاده در جنگ اوکراین است.

وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس بامداد روز جمعه دوم دی‌ماه در گزارشی نوشت: این نخستین بار است که یک مقام اسرائیلی درباره دخالت حکومت ایران در جنگ اوکراین، به‌طور علنی، موضع‌گیری می‌کند.

همزمان روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست شامگاه پنجشنبه به‌نقل از مایکل کوریلا، فرمانده ارشد نظامی آمریکا در منطقه نوشت: حکومت ایران در حال حاضر زرادخانه‌ای از پهپادهای مختلف، از جمله پهپادهای تهاجمی و شناسایی، در اختیار دارد که تهدیدی برای امنیت کل منطقه به‌شمار می‌رود.

 رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه، حکومت ایران را متهم کرد که مخفیانه در حال ساخت پهپادهای بزرگ‌تری است که می‌تواند تسلیحات مرگبار بیشتری حمل کند.

رئیس موساد در بخش دیگری از اظهارات روز پنجشنبه خود تایید کرد اسرائیل پیشتر اطلاعاتی از همکاری‌های نظامی ایران و روسیه در اختیار متحدانش قرار داده است.

رئیس سازمان اطلاعات اسرائيل، به‌طور دقیق اشاره‌ نکرد که اطلاعات مرتبط با همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، در اختیار کدام کشور یا کشورها قرار گرفته است.

به‌گفته این مقام ارشد امنیتی اسرائیل، بر خلاف ادعای حکومت ایران، ارسال پهپادها به روسیه بعد از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در گفت‌‌وگو با رسانه‌های داخلی ایران، مدعی شده بود پهپادهای ساخت ایران، ماه‌ها قبل از حمله روسیه به اوکراین، در اختیار مسکو قرار گرفته است.

وب‌سایت آکسیوس در بخش دیگری از گزارش بامداد جمعه خود به نقل از منابع خود، بدون ذکر نام، نوشت: موضع‌گیری رئیس‌ موساد می‌‌تواند با هدف بازدارندگی حکومت ایران از ارسال موشک‌‌های بالستیک به روسیه مطرح شده باشد.

آکسیوس پیشتر نیز به‌نقل از چهار مقام ارشد اسرائیلی نوشته بود، حکومت ایران در حال آماده شدن برای ارسال موشک‌های بالستیک با برد محدود به روسیه است.

به‌گفته کارشناسان حقوقی و نظامی، ارسال این دست از تسلیحات به روسیه می‌‌تواند ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل باشد که برجام ضمیمه آن است.

بیشتر از جهان